علت ترک خوردن برگ های سانسوریا+راه حل

مواجه شدن با ترک برگ های سانسوریا، برای هر علافمند به نگهداری و پرورش گل و گیاه سخت و غذاب آور است. حتما پس از مشاهده این فاجعه به دنبال بررسی علت ترک خوردن برگ های سانسوریای خود بوده اید. یا اینکه از اطرافیان خود با سراسیمگی و عجله علت و درمان آن را جویا شده اید. ولی ممکن است راه حل هایی که دوستان و آشنایان به ما داده اند، جواب ندهد. بنابراین هر روز می بینیم گیاه ما رو به پژمردن و تلف شدن حرکت می کند. سایت جوانه بان، با در نظر گرفتن نگرانی های شما در این مورد، در این مقاله تلاش می کند ضمن معرفی گیاه سانسوریا، به بررسی علت ترک خوردن برگ های سانسوریا بپردازد. همچنین تلاش می شود برای درمان این عارضه راه حل های پیشنهاد شود:

آشنایی با گیاه سانسوریا

سانسوریا یکی از پر طرفدارترین گل و گیاهان آپارتمانی محسوب می شود. از دلایل آن سازگاری با محیط های آپارتمانی است. نیاز به میزان متوسط آب و نور آفتاب و همیشه سبز سانسوریا از دلایل دیگر محبوبیت آن است. با مشاهده یک گلدان سانسوریا، برگ های متعدد و بزرگی می بینیم که گاهی دورنگ هستند و بر اساس انواع مختلف آن ها بلند و باریک، یا کوتاه و پهن هستند. برای بررسی علت ترک خوردن برگ های سانسوریا ابتدا باید به بررسی شرایط نگهداری از این گیاه بپردازیم:

نگهداری از سانسوریا

نگهداری از سانسوریا نیازمند آگاه بودن از شرایط پرورشی آن است. داشتن این آگاهی در پیشگیری از ترک خوردن برگ های سانسوریا، زرد شدن و ریزش برگ های آن مؤثر است. آنچه در مراقبت و پرورش گیاهان آپارتمانی مهم به نظر می رسد، در نظر گرفتن شرایط ایده آل گیاه برای رشد است. اگرچه این معیار ساده به نظر می رسد اما وسعت زیاد این گیاهان، این سادگی را با پیچیدگی هایی همراه کرده است. این شرایط زمانی سخت تر می شود که برگ های یکی از این گیاهان شروع به ریختن، زرد شدن یا سوختن کند. در ادمه شرایط ایده آل نگهداری از این گیاهان را توضیح می دهیم:

اندازه بودن گلدان این گیاه یکی از عوامل مهم سلامت آن است. به طور مثال بزرگ بودن بیش از حد گلدان یکی از علت های پاجوش نزدن سانسوریا و عدم امکان تکثیر کردن آن و مانعی برای رشد گیاه است. زمانی که گلدان سانسوریا بزرگ باشد، آب به همه بخش های ریشه به صورت یکسان نمی رسد. بنابراین ریشه های ضعیف گیاه نمی توانند پاجوش های زیادی تولید کنند. با این وصف یکی از دلیل های خراب شدن برگ های سانسوریا متناسب نبودن گلدان است.

علت زرد شدن برگ های سانسوریا

خاک زهکشی شده

سانسوریا به دلیل داشتن ریشه ای حساس، نیاز به خاکی دارد که کاملا زهکشی شده باشد. روزنه هایی که با زهکشی در خاک گیاه تشکیل می شوند، باعث می شوند آب به راحتی از آن ها عبور کرده و در نتیجه،  باعث سلامت ریشه می شود. سالم نبودن ریشه این گیاه، یکی از دلایل رشد نکردن سانسوریا است.

کانال ایتا نارنج اسپادانا

تعادل در میزان آب و نور خورشید

یکی از علت های ترک خوردن برگ های سانسوریا زیاد بودن نور آفتاب است. اگرچه هر کدام از انواع گیاه سانسوریا به میزان مشخص و متفاوتی از آب و نور خورشید نیاز دارند، اما باید بدانید که غالبا، شرایطی که نور غیر مستقیم خورشید به آن ها بتابد و خاکشان به گونه ای خیس باشد که آب داخل گلدان تجمع نکند، برای آن ها مساعدتر است. پس سعی کنید در برطرف کردن نیازهای حیاتی این گیاه تعادل را رعایت کنید.

علت ریزش برگ های سانسوریا

آب و هوای معتدل محیط

جهت نگهداری از این گیاهان لازم نیست برای خانه خود گلخانه ای مجزا بسازید. تنها کافیست که آب و هوای داخل خانه را به گونه ای تنظیم کنید که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد. آب و هوای خیلی خشک و خیلی مرطوب نیز برای آن ها خوشایند نیست و علت شل شدن برگ های سانسوریا نیز همین مساله است. به یاد داشته باشید که جابجایی ناگهانی آن ها و تغییر آب و هوای محیطی نیز از علت های خراب شدن برگ سانسوریاست.

از بین بردن آفات گیاه

زمانی که گیاهان زیادی در خانه نگهداری می کنید امکان انتقال و سرایت آفات از گلدانی به گلدان دیگر نیز بیشتر می شود. به همین دلیل باید هنگام مراقبت از سانسوریا، برگ ها و ریشه های آن ها را به خوبی بررسی کنید و هنگام مواجهه با آفات و حشرات، هر چه سریعتر از قارچکش سانسوریا برای بر طرف کردن آن ها استفاده کنید. تعلل در این زمینه، باعث آسیب جدی به ریشه گیاه و نابودی کامل آن شود.

خراب شدن برگ سانسوریا

در ادامه سعی می کنیم عمده ترین مشکلاتی که برای این گیاه پیش می آید را توضیح داده و علل آن ها را نیز بررسی کنیم:

علت ترک خوردن برگ های سانسوریا

علت ترک خوردن برگ های سانسوریا متعدد است. هیچ گاه نمی توان برای مشکلاتی که برای گیاهان پیش می آید یک علت در نظر گرفت. مجموع دو یا چند علت است که باعث واکنش گیاهان به نامساعد شدن شرایطشان می شود. در مورد ترک خوردن برگ های سانسوریا و نصف شدن آن ها نیز روال معمول، این گونه است. پس هنگام مواجهه با چنین مشکلی بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  • کمبود آب: میزان آبی که به گیاه می دهید را بررسی کنید. کمبود آب یکی از علت های ترک خوردن برگ های سانسوریاست. با برطرف کردن این مساله شاهد افزایش پاجوش های سانسوریا نیز می شوید.
  • زیاد بودن نور خورشید: گلدانتان را از جلوی پنجره بردارید تا نور خورشید به آن کمتر بتابد. یکی از علت های زرد شدن سانسوریا مخملی و ترک خوردن برگ های آن،تابش شدید نور خورشید است.

دلیل ترک خوردن برگ های سانسوریا

خشک شدن و سوختن برگ سانسوریا

خشک شدن و سوختن برگ سانسوریا یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است برای گلدان سانسوریای شما پیش بیاید.  مهمترین نشانه ی سوختن برگ سانسوریا، ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ های آن است. این لکه ها و قسمت های خشک شده ممکن است به صورت پراکنده روی برگ یا سر برگ ها ایجاد شود. گاهی نیز شاهد خشک شدن کامل برگ ها یکی پس از دیگری هستیم. عواملی که باعث بروز چنین مشکلی می شوند عبارتند از:

  • آفات گیاه: آفت های این گیاه علاوه بر اینکه علت باریک شدن برگ سانسوریا است، باعث خراب شدن برگ های آن نیز می شود. نتیجه تاخیر در از بین بردن آفات، خشک شدن برگ ها و ریزش آن هاست.
  • کمبود مواد غذایی: اگر خاک گیاه شما مدت زمان طولانی عوض نشده باشد، تمام مواد غنی و معدنی خود را برای رشد گیاه از دست داده است. خشک شدن برگ های سانسوریا می تواند در اثر نداشتن خاکی مرغوب باشد. بنابراین داشتن خاکی غنی و برنامه غذایی مناسب برای گیاه می تواند از ترک خوردن برگ های سانسوریا جلوگیری کند.

سوختگی برگ های سانسوریا

  • تابش شدید نور خورشید: اگرچه آفتاب برای گیاه مفید است، اما اگر گلدان را بیش از حد زیر نور مستقیم خورشید قرار دهیم، با سوختن برگ ها و لکه های قهوه ای روی آن ها مواجه می شویم. نور غیر مستقیم خورشید برای گیاه سانسوریا مناسب تر است.
  • هوای گرم: هوای گرم محیط مخصوصا در روزهای تابستان، باعث تبخیر بیشتر آب داخل گلدان، خشک شدن برگ ها و در نتیجه ریزش شدید آن ها می شود. همین مساله یکی از علت های ترک خوردن برگ سانسوریاست. سعی کنید هوای محیط را برای این گیاه متعادل نگه دارید.

پرورش گیاه سانسوریا در منزل

پرورش گیاه سانسوریا در منزل نیازمند اطلاعات ویژه ای است. فراهم کردن شرایط مناسب گیاه سانسوریا در منزل، نیاز به راهنمایی های متخصصین گل و گیاه دارد. مشاوره گرفتن از کسانی که در این زمینه آگاه باشند برای نگهداری هرچه بهتر گیاهان بسیار مهم و ضروری است. به همین منظور به شما پیشنهاد می کنیم حل مسائل و مشکلات خود در زمینه پرورش گل و گیاه آپارتمانی را به متخصصین گل و گیاه جوانه بان بسپارید. برای خرید و مشاوره می توانید با شماره های که در قسمت زیر نماش داده شده است در زمان های مشخص تماس بگیرید.

شماره تماس برای خرید و مشاوره
زمینه های خرید و مشاورهنام کارشناسزمان تماسشماره تماس
امور باغی و گیاهان آپارتمانیآقای مهندس امیریاز ساعات 8:30 تا 19 ، برای گیاهان آپارتمانی لطفا بعد از ظهر ها از ساعت 16:30 تا 19 تماس بگیرید، به غیر از روزهای تعطیل09133752734
امور گلخانه ای و باغیخانم مهندس چهارباغیشنبه تا دوشنبه از ساعت 9 تا 13:3009134925241
امور باغی، زراعی و آزمایشگاه خاک و آبآقای مهندس کلیچاز ساعت 17 تا 19 به غیر از روزهای تعطیل09111298979

 

0 پاسخها

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.